BİLDİRİLER

BİLDİRİ DETAY

Ahmet Levent HAMAVİOĞLU
MİMARLIKTA SANAL GERÇEKLİĞİN İNSANLAR ÜZERİNDEKİ DUYUSAL VE ALGISAL ETKİLERİ
 
Günümüzde mimarlık bilişim, teknoloji, bilgisayarlar ve yeni donanımlar sayesinde insanları tasarımın başladığı noktadan uygulamanın son bulduğu noktaya kadar tam entegre ve interaktif bir şekilde projelerin içine girebildikleri, yaşayabildikleri ve müdahil olabildikleri bir bilim dalı haline gelmiştir. Mimari proje olgusu artık sadece insanlara sunulabilen, gerekli dökümantasyon ve çizimlerin ışığında üzerinde tartışılabilen bir durum olmaktan çıkmış. Bilişimin ve teknolojinin getirdikleriyle birlikte artık tamamiyle içine girilebilen, deneyimlenebilen, hissedilebilen, dokunulabilen bir atmosfer haline gelmiştir. Her insan alacağı arabanın, giyeceği ayakkabının ve hatta takacağı gözlüğün bile hissettirdiklerini merak ederken, algısal ve duyusal açıdan deneyimlemek isterken neden içinde yaşayacağı projenin insan ölçeğinde kendisine neler hissettireceğini deneyimleyemesinki? Teknolojik gelişmelerin artması ile bilgisayar teknolojileri tasarım sürecinde yer almaya başlamış ve bu durum tasarım ortamlarında sayısal değişimleri ve yenilikleri getirmiştir. Bu değişim ve gelişim tasarım sürecinde bilgisayar teknolojilerinde kullanılan yazılım ve donanımların önemini arttırmıştır. Kullanılan yazılım ve donanımların çoğalması ile yeni soyut tasarım olanakları ortaya çıkmaya başlamıştır. Ortaya çıkan bu yeni yaklaşımlardan biri de sanal gerçeklik teknolojisidir (Baratoff ve Blanksteen, 2006). Latince kökeni “virtualis” olan “sanallık” gerçek dünyada var olmayan fakat bazı donanım ve yazılımlar aracılığı ile varlığı hissedilebilen şeyler için kullanılmaktadır. Sanal çevre, dört boyutlu cad, etkileşimli üç boyut gibi benzer terimlerde kullanılan sanal gerçeklik: bilgisayar ile oluşturulan bir ortamda, sanal olmasına rağmen karşılıklı etkileşim ve iletişim olanağı sağlayan ve gerçekte var algısı oluşturan bir benzetim modelidir (Bayraktar, 2007: 3). Sanal gerçeklik, çeşitli donanım ve yazılımlar aracılığı ile tasarımcının üç boyutlu deneyim yaşadığı uygulamalar olarak tanımlanır. Tasarım sürecinde iki boyutlu çizimlerin üç boyutlu sanal dünya da var olmasın ve bu yarattığımız sanal alemde dolaşabilme fırsatı sunmaktadır. Bu teknoloji sayesinde mekân yeniden yorumlanmış ve mekânı tasarlama sürecinde ortaya çıkabilecek sorunların kısa sürede çözülmesine olanak sağlanmıştır. Bu doğrultuda mekân tasarımında sanal gereklik alanında yapılan çalışmaların artması ve güçlenebilmesi için bu alanda yapılacak çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır. İşte bu bağlamda teknoloji olarak ve dünyadaki sektörel kabul edilirliği açısından Sanal Gerçekliğin (Virtual Reality) insanlar üzerindeki duyusal ve algısal etkilerini incelemek, mimari olarak sanal ile gerçeğin ne denli örtüştürülebileceğini deneyimlemek ve insanlara neler hissettirip ne tepkiler alınabileceğini görmek adına tez konusu olarak Mimarlıkta Sanal Gerçekliğin İnsanlar Üzerindeki Duyusal ve Algısal Etkileri belirlenmiştir. Tez çalışmasının birinci bölümünde literatür araştırmalarına yönelik bilgiler verilmiş, tezin amacı açıklanmış ve tezin hipotezi yazılmıştır. Tez çalışmasının ikinci bölümünde Sanal Gerçeklik nedir?Sorusunun detaylı açıklamasına değinilmiş, sanal gerçekliğin tarihçesi anlatılmış, hangi sektörlerde kullanıldığına dair bilgiler verilmiş, sanal gerçeklik denince öne çıkan sektörün lider firmalarının donanımları incelenmiş ve sanal gerçeklik ile ilgili çalışmaların yapılabildiği yazılımlar hakkında bilgiler verilmiştir. Tez çalışmasının üçüncü bölümünde ise Master_D103 interaktif VR Uygulaması oluşturulmuştur. Bu uyugulamanın nasıl başladığı , nasıl yol katettiği, hangi donanım ve yazılımlara ihtiyaç duyduğu konularında detaylı bilgiler sunulmuştur.Etap etap uygulamanın oluşturulduğu tüm yazılımlardan şekiller eklenerek özet mahiyetinde anlatımı yapılmıştır.Kullanılan donanımların nasıl bir araya getirilebildikleri anlatılmış, bu donanımlara ilişkin kısa bilgilendirici ve özetleyici anlatımlar yapılmıştır. Son olarak Master_D103 İnteraktif VR uygulamasının üç farklı akademik denek grubuna denettirilmesi ve akabinde yapılan anketler ile elde edilmiş istatistiksel bilgiler detaylı bir şekilde göz önüne serilmiştir. Sonuç olarak sanal gerçeklik nedir sorusuna ilişkin bilgiler ve tarihçesiyle başlayan , bu konuyla ilgili gerek donanım gerek yazılım olarak güncel birçok bilgi verilerek detaylandırılmış.Ardından teze konu olan Mimarlıkta Sanal Gerçekliğin İnsanlar Üzerindeki Duyusal ve Algısal Etkilerini incelemek üzere yapılan Master-D103 İnteraktif VR Uygulaması ile çıkarımlar elde edilmiş ve serim yapılarak istenilen konu incelenmiştir.

Anahtar Kelimeler: Sanal Gerçeklik , Mimarlık , Teknoloji



 


Keywords: