SUBMISSIONS

SUBMISSION DETAIL

Pelin AVÞAR KARABAÞ, Ozan KARABAÞ, Aybüke ÝÞLEYEN
 


Keywords:



CEVAT DERELÝ’NÝN RESÝMLERÝNDE FÝGÜR, NESNE VE LEKE DEÐERLERÝ
 
Öz: Giriþ: Türk Resmi’nde 1950’li yýllarda baþlayan yeni figürasyon eðilimi, 1980 kuþaðý sanatçýlarý için oldukça önemli bir temel oluþturmuþtur. Bu dönemde; toplumsal eleþtirel gerçekçi, dýþavurumcu, fantastik gerçekçi ve soyut figüratif gibi çeþitlilik gösteren figüratif yöndeki eðilimlerin yaný sýra, gittikçe güçlenen naif sanat eðilimi de geliþim gösteren üsluplar arasýndadýr. Doða gözlemine dayalý lirik eserlerin dýþýnda, figür resminde içeriðe önem veren araþtýrmalarýn çoðalmasý ile birlikte zenginleþen üslup farklýlýklarý, sanatçýlarýn özgür arayýþlara yönelmeleri için uygun bir ortam yaratmýþtýr. Bu özgür arayýþ ortamý içerisinde dikkat çeken önemli Türk ressamlardan birisi olarak Cevat Dereli; Avrupa'da Kübizm ve Konstrüktivizm’in hakimiyet sürdüðü sýralarda, resimlerinde bu akýmlardan etkilenen sanatçýlarýn bir arada olduðu Müstakil Ressamlar ve Heykeltraþlar Grubu üyelerindendir. 1900 yýlý, Ýstanbul doðumlu olan Cevat Hamit Dereli, Türk sanatýna özellikle figüratif resim anlayýþýyla yapmýþ olduðu katkýlar ile tanýnmaktadýr. 1915 te Sanayi-i Nefise Mektebi’ne girmesinin ardýndan Avrupa sýnavýný kazanarak, 1923’te Paris’e gitmiþ ve Julian Akademisi’nde Paul Albert Laurens ve diðer bazý atölyelerde çalýþmalarýný sürdürmüþtür. 1928 yýlýnda yurda dönmüþ, Güzel Sanatlar Akademisi’nde Nazmi Ziya atölyesinde asistanlýða baþlamýþtýr. 1932’de akademiden ayrýlarak Týp Fakültesi’nde desinatörlük, Orta Muallim Mektebi ve Terbiye Enstitüsü, Ýstanbul Erkek Öðretmen Okulu ve Haydarpaþa Lisesi gibi kurumlarda resim öðretmenliði yapmýþ, 1939’da yeniden akademiye dönmüþ ve Ýbrahim Çallý Atölyesi’nde akademisyenlik görevini üstlenmiþtir. Amaç: Bu araþtýrmanýn amacý, ünlü Türk ressam Cevat Dereli’nin sanatsal tavrýndaki üslupsal özellikleri irdelemek ve resimlerini inceleyerek yorumlamaktýr. Kapsam: Araþtýrma Cevat Dereli’nin, dýþavurumcu figür kompozisyonlarý ve doða çýkýþlý sanat anlayýþý içerisinde betimlediði resimler kapsamýnda gerçekleþtirilmiþtir. Sýnýrlýlýklar: Araþtýrmada ele alýnan resimler, sanatçýnýn özellikle toplumsal konulara ilgi duyduðu süreç içerisinde; nesnel deðerler, figürler ve bunlara katýlan geometrik leke daðýlýmlarýyla oluþturulan kompozisyonlar ile sýnýrlandýrýlarak yürütülmüþtür. Yöntem: Araþtýrma tarama modeli kullanýlarak gerçekleþtirilmiþtir. Tarama modeli tavýrlarý, davranýþlarý karþýlaþtýrmak ve betimlemek için bir veri toplama sistemidir (Gürsakal, 2001: 135). Arseven’e (1994: 14) göre, belli bir zamanda olay ve olgularýn doðal þartlarý içindeki gerçek durumunu saptamak üzere, toplum evreninden seçilen bir örneklemden elde edilen verilere dayalý yapýlan bir araþtýrma biçimi olarak tanýmlanabilir. Bulgular: Cevat Dereli, dýþavurumcu figüratif kompozisyonlarý ve doða çýkýþlý sanat anlayýþý içerisinde öncelikli olarak portreler üretmiþtir. Sanatçýnýn eserlerinde toplumsal konulara ilgi duymasýndan kaynaklanan ilk örnekler, 1900’lü yýllarýn baþlarýndadýr. Köylülerin günlük yaþamlarýný ve uðraþlarýný birer kesit olarak kendine özgü bir içtenlikle resimlerine aktaran Dereli, konuya dahil ettiði bütün nesnel deðerler ve figürleri, oylumlarýný belirgin kýlan sert geometrik konturlar ve buna eklenen geometrik leke daðýlýmlarýyla aktarmýþtýr. Kimi zaman köy görünümleri ve köylü yaþamý, kimi zaman Ürgüp, Kayseri, Sinop, Bursa, Gümüþhane gibi kent görünümleri, Ýstanbul’un Boðaz, Adalar, Çamlýca, Baltalimaný, Sarayburnu, Çekmece Gölü gibi doðal güzellikleri, Dolmabahçe, Beylerbeyi saraylarý, kimi zaman ise balýkçýlar, Mevleviler gibi peyzajlar ve bu peyzajlara canlýlýk katan figürler Dereli’nin vazgeçilmez konularý arasýndadýr. 1950’li yýllar sanatçýnýn yöresel konulara aðýrlýk vermekle birlikte; resimlerde biçim, mekan, hacim ve nesneleri çevreleyen konturlar bakýmýndan deðiþiklikler gözlenen ve öznel üslupsal özelliklerin belirginleþerek ön plana çýktýðý yýllardýr. Eserlerdeki kompozisyonlar geometrik bir sistem içerine yerleþtirilmiþ ve bu yerleþtirme geometrik bir leke düzeniyle pekiþtirilmiþtir. Resimlerde yer yer minyatür etkisi hissedilmektedir. Kendine özgü bir biçim anlayýþýný tüm yönleri ile barýndýran sanatçýnýn; küçük geometrik parçacýklarýn birleþimi ile inþa edilmiþ kompozisyonlarý, yöresellik ve emeðin yüceltilmesi gibi kavramsal açýlardan da oldukça etkili bulunmaktadýr. Sonuç: Cevat Dereli ele aldýðý yöresel konularda, biçimsel motifleri ön plana çýkarmakla birlikte; Anadolu halkýnýn yaþamsal özelliklerini oldukça sadeleþtirilmiþ ve þematik resimsel kurgular ile yorumlamýþtýr. 1960 yýlýndan sonraki eserlerinde; çizgiler daha yalýn, renkler ise fonlarda daha açýk olmakla birlikte, nesne ya da figürlerde ise daha canlý tonlarda kullanýlmýþtýr. Bu geliþim doðrultusunda sanatçý, 1970’den sonra ulaþtýðý oldukça yalýnlaþan anlatýmý ve soyutlamacý biçimlendirme anlayýþýna yönelik geliþtirdiði kendine özgü kimliðini, yaþamýnýn sonuna kadar bu anlayýþa yönelik eserler üreterek sürdürmüþtür.

Anahtar Kelimeler: Cevat Dereli, Türk Resmi, Resimde Peyzaj, Resimde Figür, Figüratif Resim