SUBMISSIONS

SUBMISSION DETAIL

Ahmet Cihat ARI, Murat ORAL
 


Keywords:



MÝMARÝ TASARIM EÐÝTÝMÝNDE KÜLTÜREL ÞEMA’NIN TASARIM SÜRECÝNDEKÝ ROLÜNÜN ARAÞTIRILMASI; SELÇUK ÜNÝVERSÝTESÝ MÝMARLIK BÖLÜMÜ ÖRNEÐÝ
 
Giriþ: Geleceðin mimarlarý olan mimarlýk bölümü öðrencilerini, mimari tasarým sürecinde pek çok faktör etkilemektedir. Bu faktörlerden biri olan kültürlerarasý farklýlýklar mimari tasarým sürecini etkilemekte ve bu tasarým sürecine yansýmaktadýr. Yapýlan tasarýmlar insanlarýn ihtiyaçlarýna göre þekillenmiþtir. Mimari tasarým eðitimiyle, öðrenciye ait kültürel þema, eðitime baþlamadan önce ve sonra tasarým sürecini etkilemektedir. Mimarlýk eðitimi almadan önce ve sonra kültürel þemasý da eðitim ile birlikte deðiþmiþtir. Bu deðiþimde öðrenciyle, stüdyo yürütücüsünün arasýndaki iliþki büyük bir öneme sahiptir. Öðrenciye ait kültürün tasarýma etkisi yapýlan çalýþmalarla tespit edilecek ve bu çalýþmalar mimari eðitim ile ilgili sorunlara ýþýk tutacaktýr. Amaç: Kültürel þemanýn bireyin mimari tasarým eðitimi sürecindeki etkilerini ve bu çalýþma kapsamýnda kültür, mimari tasarým eðitimi ve mimari tasarým sürecini araþtýrmaktýr. Kapsam: Yapýlan bu çalýþmanýn öðelerini Selçuk üniversitesi mimarlýk bölümü birinci sýnýf öðrencileri oluþturmaktadýr. Bu öðrenciler rastgele seçilmiþ olup 28 öðrenci katýlmýþtýr. Sýnýrlýklar: Araþtýrma uzun zaman gerektirdiðinden birinci sýnýf mimarlýk bölümü öðrencileri üzerinde çalýþma yapýlmýþtýr. Yöntem: Araþtýrmaya toplam 28 kiþi katýlmýþtýr. Araþtýrmada 45 sorudan oluþan birey tanýma formu (Ayyýldýz Potur, 2007: 200-203) , fotoðraf tekniði ile çevresel algý deðerlendirme uygulamasý (Ayyýldýz Potur, 2007: 215-216) , öðrencinin içinde yaþayacaðý ve tüm yaþam biçimini yansýtacaðýný düþündüðü bir ev tasarýmý (Ketizmen Önal, 2010: 207) , ailesiyle oturduðu evin eskiz çizimi ve mesleki yatkýnlýkla ilgili sorular sorulmuþtur. Bulgular: Çalýþmaya 17 bayan 11 erkek öðrenci katýlmýþtýr. 26 ‘sýnýn uyruðunun T.C, 2’sinin yabancý uyruklu olduðu belirlenmiþtir. Bu katýlýmcýlarýn 18-19 yaþ aralýðýnda olduðu, Selçuk Üniversitesi Mimarlýk Bölümüne % 69,2‘sinin Ýç Anadolu ve % 19,2‘sinin Doðu Anadolu bölgesinden geldikleri, katýlýmcýlarýn % 46,5’nin Anadolu Lisesi çýkýþlý olduðu, anne eðitim durumunun % 39,3’nün ilkokul, % 32,1’nin ortaokul düzeyinde, baba eðitim durumunun % 25‘nin üniversite, % 21,4’ü lise düzeyinde olduðu bulunmuþtur. Katýlýmcýlara üniversiteyi kazanmadan önce Selçuk Üniversitesi Mimarlýk Bölümünde bulundunuz mu? sorusuna % 3,6’sý 5-10 kere ve daha sýk bulundum cevabýný vermiþlerdir. Üniversiteyi kazanmadan önce, Konya/Merkezde bulundunuz mu? sorusuna % 50’si daha sýk bulunduklarýný ifade etmiþlerdir. Ayrýca katýlýmcýlarýn % 57,1’i mimarlýk bölümü tercihini bilinçli yaptýðý, tercihlerini yaparken yeteneklerine uygun olduðunu düþünmüþlerdir. Mimarlýk alanýný yeteri kadar tanýdýðýnýzý düþünüyor musunuz? sorusuna % 50’si ne evet ne hayýr, mimarlýk bölümüne, Üniversite tercih listesinde yer vermenizin nedeni nedir? diye sorulduðunda % 67,9’u ilgi alanlarýma, yeteneklerime, kiþisel özelliklerime uygun olduðunu düþündüðüm için, bir meslekten beklentileriniz nelerdir? sorusuna % 89,3’ü mesleði, kiþinin severek, isteyerek, zevk alarak yapabilmesi cevabýný vermiþlerdir. Mimarlýk alanýný en iyi tanýmlayan nedir? sorusuna üç seçenek verilmiþ ve bunlarý sýralamasý istenmiþtir. Katýlýmcýlarýn % 89,3’ü birinci seçenek olarak mimarlýk tasarlamaktýr, % 85,7’si ikinci seçenek olarak mimarlýk çizmektir ve % 96,4’ü mimarlýk inþa etmektir ifadesini kullanmýþlardýr. Fotoðraf tekniði ile çevresel algý deðerlendirme uygulamasýnda % 92,8’i Konya Karatay Medresesini, % 89,3’ü Konya Selçuk Üniversitesi Mimarlýk Fakültesini, % 85,7’si Eyfel Kulesini gerek ismi gerek konumu ile birlikte doðru olarak cevaplandýrmýþlardýr. Konya Sultan Selim Camiini % 3,6’sý, Ýstanbul Süleymaniye Camiini % 7,2’si ismi ve konumu ile birlikte doðru olarak cevaplayabilmiþlerdir. Mesleki yatkýnlýk araþtýrmasýnda mimarlýkla ilgili verilen 10 kitaptan 4 ve daha fazla kitap okuyanlar % 7,2, 1-3 arasý okuyanlar % 60,7, hiç okumayanlar % 32,2’sini oluþturduðu belirlenmiþtir. Verilen 10 film isimlerinden 4 ve daha fazla film izleyenler % 42,9, 1-3 arasý film izleyenler % 35,7, hiç film izlemeyenlerin ise % 21,4 olduðu tespit edilmiþtir. Mimariyle ilgili 10 kavram sorulmuþ % 42,9 ‘u 4 ve daha fazla, % 14,2’si 1-3 arasý kavramý doðru olarak cevaplamýþlar % 42,9’u ise hiçbir kavrama cevap verememiþlerdir. Çalýþmada ayrýca katýlýmcýlara þu anda ailelerin oturduðu ev ve içinde yaþayacaklarý kendilerini ve tüm yaþam biçimlerini yansýtacaðýný düþündüklerini bir ev tasarlamalarý istenmiþtir. Katýlýmcýnýn yaþadýðý ev ile kendilerinin içinde yaþayacaðý evin eskiz çizimleri birbirine benzedikleri belirlenmiþtir. Sonuç: Çalýþma sonucunda, öðrencilerin mimarlýk bölümünü seçerken, katýlýmcýlarýn çoðunluðu, ilgi alanlarýna ve yeteneklerine uygun olduðunu belirtmiþtir. Katýlýmcýlarýn yaptýklarý eskiz çizimlerinde yaþadýðý yerin kültürünü, hayalinde yaþamak istediði evin tasarýmýna yansýttýðý görülmüþtür. Fotoðraf tekniði ile çevresel algý deðerlendirme uygulamasýnda çevresel farkýndalýðýn yetersiz olduðu sonucuna varýlmýþtýr. Ayrýca bireylerin çevreyi gözlemleme, deðerlendirme ve inceleme yapmadýklarý farklý bölgelerdeki deðerlerin farkýna varmadýklarý anlaþýlmýþtýr. Mesleki yatkýnlýkta ise, katýlýmcýlarýn mimarlýkla ilgili yayýnlarý takip etmedikleri sonucuna varýlmýþtýr.

Anahtar Kelimeler: Kültürel Þema, Mimari Kültür, Mimari Tasarým Eðitimi, Mimari Tasarým