Mimari temsil aracý olan eskiz, mimari fikir ve düþüncelerin dýþavurumunu hýzlý ve aracýsýz biçimde yapma fýrsatý verir. El ile zihin arasýndaki baðý temsil eden eskiz, bu baðlamda kiþiye özgü bir takým izleri içerisinde barýndýrýr. Çizgi bu izi okutan özgünlükte olup kiþiden kiþiye bir takým farklýlýklar gösteren bir karaktere sahiptir. Ayný kiþinin çizgileri bir dil oluþturabiliyorken, diðer kiþinin çizgilerinden ayný sebeple ayrýþýr. Bu ayrýþma direkt çizginin kendisiyle olabileceði gibi, çizginin türü ve çizilme yöntemi ile de gerçekleþebilmektedir. Dolayýsýyla, mimarýn seçiciliði ve analitik düþünce sistemi karakterin temsile yansýmasýna sebep olmakta, tasarýmýn ilk aþamasýndan sonuç ürüne dek olan bütün süreç mimarýn ve mimarinin dili hakkýnda ipuçlarý barýndýrmaktadýr. Mimari dil de týpký konuþma dili gibi bir sistem içerisinde okunabilmektedir. Ayný dili konuþan yapýlar diðerlerinden ayrýþabilmekte veya ayný mimara ait yapýlar rahatlýkla seçilebilmektedir. Mimari dili oluþturan yapýlar ile mimari temsil araçlarýndan bir tanesi olan eskizin dolayýsýyla çizginin de birbirine baðlý deðiþkenlik göstermesi kaçýnýlmazdýr. Çünkü bu iki unsur da ayný dili konuþmaktadýr; temsil edenin dili. Mimari fikrin ilk temsili olan çizgi ile sonuç ürünü olan yapý arasýndaki baðlamda göstermiþ olduðu aynýlaþma, benzeþim, deðiþim, kýrýlma ve kopma gibi durumlarý “temsil” kavramý üzerinden inceleyen bu çalýþma, seçilen mimarlarýn eskizlerinin ve yapýlarýnýn, çizgide karakter ve mimari dil iliþkisi baðlamýnda okunmasýný hedeflemektedir.
Anahtar Kelimeler: Temsil, Eskiz, Çizgi, Karakter, Mimari Dil
|