SUBMISSIONS

SUBMISSION DETAIL

Ayþenur PAKER BÝNÝCÝ, Ýbrahim BAÞAK DAÐGÜLÜ
 


Keywords:



KONSEPT AÞAMASINDA ÜRETÝLEN GÖRSELLERÝN UYGULANMIÞ YARIÞMA PROJELERÝ ÜZERÝNDEN ÝNCELENMESÝ
 
Mimar, zihnindeki fikri dýþa aktarabilmek için temsil yöntemlerini kullanýr. Tarihsel süreç içerisinde teknolojik geliþmelere paralel olarak temsil araçlarýna yeni teknikler eklenmiþ olsa da temelde temsil kavramý her zaman ayný amaçlara ulaþmayý hedeflemektedir. Bir fikri görselleþtirirken temel amaç, zihinde oluþan mimari ürünü henüz var olmadýðý bir aþamada çeþitli amaçlarla baþkalarýna anlatabilmektir. Yapýlar, çoðu zaman birden çok disiplinin ortak çalýþmasýyla gerçekleþen tasarým ve üretim süreçlerinin sonucunda ortaya çýkarlar. Gerek tasarým sürecinde, gerek üretim sürecinde sadece mimarlarýn deðil, katýlan tüm disiplinlerin temsil araçlarýna gereksinimleri ortaya çýkar. Aðýrlýklý olarak odaklanýlan bir diðer amaç ise yapýya dair fikirleri alýcýsýna aktarabilmek, yapýyý pazarlayabilmektir. Tercih edilen temsil yönteminin etkili ve mimar olmayanlarýn da anlayabileceði bir þekilde kullanýlabilmesi, bu amaç dahilinde büyük önem taþýr. Kimi zaman bir mimari projenin temsil ediliþ þekli sayesinde çok daha nitelikli olduðu izlenimi oluþturulabilir. Tasarýmcý, kendi zihnini berraklaþtýrmak, tasarýmý geliþtirmek, farklý açýlarýný tahlil edebilmek ve düþünülen ürünle bir çeþit iletiþim kurabilmek için de temsil yöntemlerini kullanabilir. Son birkaç on yýldýr üretilen yapýlarýn mimari tasarým yaklaþýmlarýnda ve özellikle kabuk ve biçim konusunda çok özgür ve yenilikçi tavýrlar sergilenmesinde bir güç çarpaný olan bilgisayar desteðinin, özellikle uygulamaya yönelik temsil gücünün daha önce yapýlmasý-tarif edilmesi mümkün olmayan tasarýmlarý mümkün kýlmadaki etkisini gözlemleyebilmek olasýdýr. Temsil yöntemlerindeki geliþim, bir çok fikrin aktarýmýný olanaklý kýlmýþtýr. Günümüzde tasarým sürecinde kullanýlan yardýmcý teknolojik uygulamalarýn pek çoðu görsel ürünler oluþturmaya yönelik araçlardýr. Bu durum görsel açýdan çok daha etkileyici ve özellikle form olarak farklýlaþabilen yapýlarýn ortaya konmasýný saðlamýþtýr. Yüksek kalitede görsel temsiller oluþturulmasýna olanak saðlayan bu durumun tartýþma konusu haline gelen baþka sonuçlarý da olmuþtur. Juhani Pallasmaa ‘Tenin Gözleri; Mimarlýk ve Duyular ’ isimli kitabýnda görselliðin bu denli baþat olmasýnýn, diðer duyularýn tasarým ve aktarým aþamalarýnda göz ardý edilmesinin çevremizi giderek duyusal anlamda yoksullaþtýrdýðýný ve düþ kýrýklýklarýna yol açtýðýný savunarak anlatmaktadýr. Yarýþma projeleri her zaman özellikle kamusal yapýlarýn üretilmesinde en çok uygulanmasý beklenen yöntem olmuþtur. Bir yarýþ söz konusu olduðunda görsel algýyý etkilemeye yönelik, daha kaliteli temsilleri bir arada görmek mümkündür. Bu çalýþmanýn amacý, mimari konsept aþamasýnda ortaya çýkan görsel sunum materyalleri ile uygulama sonrasý ortaya çýkan son ürünün tüm bu görselleþtirme süreçlerine dair bakýþ açýlarý baðlamýnda, iþlev, estetik ve algý açýsýndan karþýlaþtýrýlýp incelenmesidir. Çalýþma kapsamýnda; Çukurova Ýlçe Belediyesi Hizmet Binasý ve Kültür Merkezi, Lüleburgaz Otobüs Terminali, Þiþli Halide Edip Adývar Kültür Merkezi, Troya Müzesi, Antalya Expo Kulesi gibi farklý tasarým yaklaþýmlarýna sahip, yarýþmalar sonucu üretilmiþ örnekler incelenmiþtir.

Anahtar Kelimeler: Görselleþtirme, Mimari Temsil, Yarýþma Projeleri