SUBMISSIONS

SUBMISSION DETAIL

Sennur HÝLMÝOÐLU
 


Keywords:



MEKÂNDA ZAMANI GÖRMEK VE GÖSTERMEK ÜZERÝNE ÝKÝ YAKLAÞIM: TARÝHSEL VE DENEYÝMSEL METOT
 
Giriþ: Kullanýlan mekânlarý kiþiselleþtirme arzusu, bireysel mekânlardan kamusal alanlara kadar uzanmaktadýr. Deneyimlenen olaylar ve mekânlarýn etkileþime girmesi ile mekânlar kiþiselleþmektedir. Bu olaylar olumlu ya da olumsuz da olsa, insanlar zamaný mekânlarda hissetmeyi tercih etmektedirler. Bu þekilde mekânlarýn kiþiselleþmesi de gerçekleþmektedir. Kiþiselleþtirme kavramý, yalnýzca salt yaþam alanlarýný kapsamamakta, þehirlerin meydanlarý da bu kapsamda deðerlendirilmektedir. Zamanýn biçimlendirdiði bir ortamda mekânýn nasýl olduðunu ve zamaný mekân haline getirmenin farklý biçimlerini araþtýrmak önemli olmaktadýr. Mekânda zamaný görmenin metotlarý üzerine bir çalýþma yapýlmasý hedeflenmektedir. Zaman ve mekânýn etkileþim içinde olmasý olumludur. Zaman ve mekânýn etki içinde olmasýnýn insanlar için ne tür olumlu etkileri olduðunun araþtýrýlmasý hedeflenmektedir. Bu araþtýrmanýn, gelecekte yapýlacak çalýþmalara alt yapý olarak kullanýlmasý öngörülmektedir. Yapýlacak çalýþmanýn literatüre katký saðlayacaðý varsayýlmaktadýr. Amaç: Çalýþmanýn amacý, mekân kavramýnýn tarihsel ve deneysel olarak incelenmesidir. Çalýþma kapsamýnda zamanýn, algýda yanýlsamalara yol açtýðý var sayýlarak, bedende ve mekânda yarattýðý deðiþimin incelenmesi amaçlanmaktadýr. Bu çalýþmada kesin yargýlara yer verilmeden, gelecekte yapýlacak çalýþmalara kaynak saðlayabilmek ve farklý perspektifler ile konuya baþka yönlerden bakýlmasý hedeflenmiþtir. Etkileþime giren mekânýn dönüþümünü, sanallýðýný ve gerçekliðini enformasyon teknolojilerinin ürünü olan sývý mimarlýk üzerinden incelemek amaçlanmaktadýr. Kapsam: Zaman ve mekân kavramlarý farklý içeriklere sahip olsalar da ‘insan’ üst baþlýðý altýnda bir araya gelmektedirler. Ýnsan, mekânlarda barýnma, hareket etme, var olma eylemlerini gerçekleþtirmektedir. Mekânlarda insanlar tarafýndan gerçekleþen bu eylemlerin geçeceði süreye zaman denilmektedir. Gerçekleþen eylemlerin etkilediði çevre, yaþadýðýmýz kiþisel ve toplumsal mekânlarý oluþturmaktadýr. Bu çalýþmada, barýnma, hareket etme, var olma eylemlerinin dâhil olduðu mekânlar kapsamýnda zamaný görme ve gösterme metotlarýna ulaþmaya önem verilmektedir. Sýnýrlýklar: Çalýþma sýnýrlarý dâhilinde, zamaný mekânda görmenin ve göstermenin iki farklý metodu olduðu belirtilmiþtir. Mekânlar, tarihsel ve deneyimsel olarak iki farklý metoda göre incelenmiþtir. Bu incelenmenin yapýlmasýnýn nedeni, mekânýn algýlanýþ þeklinin zamana ve tarihe göre deðiþmesidir. Çalýþmada incelenen mekânlarýn tarihsel boyutunu ve deneyimsel boyutunu sýnýrlandýrýrken, nicel veriler ile ulaþýlacak sýnýrlar kapsam dýþýnda býrakýlmaktadýr. Yöntem: Sosyal bilimler üzerinden yürütülen nitel bu çalýþmada kavram analizi yapýlmýþtýr. Çalýþmanýn yöntemi; literatür taramasý ve seçilen örneklerin incelenmesi þeklindedir. Çalýþmada, üzerine çalýþýlan kavramlar tanýmlanmýþtýr. Mekânda zamaný görmenin metotlarýndan ilki ‘Tarihsel Metot’, ikincisi ise ‘Deneyimsel Metot’ olarak belirlenmiþtir. Bu iki metoda ait örnekler verilmiþtir. Tarihsel metoda verilen örnekler; Bosna Hersek’teki konut örnekleri, Bulgaristan’daki konut örnekleri ve tek örnek olarak ele alýnan Cardiff Kýyýsý’ndaki Opera Evi olmuþtur. Çalýþma kapsamýnda, mekânda zamaný görmenin bir diðer boyutu olarak belirlenen deneyimsel boyut ise, sývý mimarlýk kavramý üzerinden açýklanmýþtýr. Deneyimsel boyutu açýklamada kullanýlan örnekler; Ýsviçre’deki Blur Binasý, Japonya’daki Cam ve Su Evi, Ýspanya’daki Toledo Sanat Müzesi Cam Pavyonu olmuþtur. Bulgular: Çalýþmada, tarihsel metodun ve deneyimsel metodun uygulanmasý için seçilen örnekler incelenmiþtir. Bu seçilen örnekler üzerinden araþtýrma yapýlmýþtýr. Tarihsel metot kapsamýnda Bosna Savaþý’ndan etkilenen Bosna Hersek’teki konutlar araþtýrýlmýþtýr. Yýkýlmýþ konut örnekleri ve saðlam konutlardaki kurþun izlerinin fotoðraflarýna yer verilmiþtir. Ayrýca Bulgaristan’ýn Dobrich þehrinde bulunan, Komünizm yýllarýnda inþa edilmiþ konutlarýn cepheleri incelenmiþtir. Cepheler yýpranmýþ ve bütünlükten yoksun görünmektedir. Zaman, mekân üzerinde etkin olmuþtur. Tarihsel metot kapsamýnda incelenen son örnek olan Cardiff Kýyýsý Opera Evi tasarlanýrken de doðal topografyadan, Cardiff kýyýlarýnda bulunan gümrük ambarlarýndan ilham alýnmýþtýr. Bu yapýnýn tasarýmýnda tarihsel verilerin ilham kaynaðý olduðu bilgisine ulaþýlmýþtýr. Çalýþmada seçilen bu yapýlar, mekânda zamaný göstermenin tarihsel metoduna örnek olmaktadýr. Çalýþmada deneyimsel metot üzerine araþtýrma yapýlýrken ise, sývý mimarlýðýn özelliklerine ulaþmak hedeflenmiþtir. Sývý mimarlýðýn özellikleri, mimarýn rolü, kullanýcýnýn rolü, kullanýcýnýn form algýsý ve gerçek-sanal iliþkisi ile ilgili edinilen bulgular tablo haline getirilmiþtir. Sývý mimarlýðýn ürünü olan mekânlardaki sanallýk, kullanýcýnýn form algýsýný etkilemektedir. Gerçeklik ve sanallýk arasýndaki geçiþler belirginlikten uzaklaþtýkça kullanýcýlarýn algýlarýnýn deðiþtiði sonucuna ulaþýlmýþtýr. Sývý mimarlýk kavramýnýn; mimar, doðal çevre, sanallýk/gerçeklik, form/estetik, kullanýcý/beden ile etkileþimde olduðu bulgusuna ulaþýlmýþtýr. Bu etkileþim irdelenmiþtir. Sonuç: Sonuç olarak; mekânda zamaný görmenin metotlarý üzerine bir çalýþma yapýlmýþtýr. Tarihsel metot ve deneyimsel metot açýklanmýþtýr. Her bir metodun incelenmesi için örneklere yer verilmiþtir. Tarihsel metot kapsamýnda Bosna Savaþý’ndan etkilenen Bosna Hersek’teki konutlar ve Bulgaristan’ýn Dobrich þehrindeki konutlarýn cepheleri incelenmiþtir. Tarihsel metot kapsamýnda incelenen son örnek olan Cardiff Kýyýsý Opera Evi tasarlanýrken tarihsel verilerin ilham kaynaðý olduðu bilgisine ulaþýlmýþtýr. Bu tasarýmlar, mekânda zamaný göstermenin tarihsel metoduna örnek olmaktadýr. Deneyimsel metot ise, sývý mimarlýk ile iliþkilendirilmiþtir. Sývý mimarlýk açýklanýrken mimarýn rolü, kullanýcýnýn rolü ve kullanýcýnýn zamanýn deðiþimine paralel deðiþim gösteren form algýsý ile ilgili bilgi verilmiþtir. Mekân olgusu üzerinden gerçek ve sanal kavramlarý tanýmlanmýþtýr. Gerçek ve sanal kavramlarýnýn iliþkisi baþlýklar halinde incelenmiþtir. Bu baþlýklar arasýndaki net olmayan ayrýmlar ve geçiþler özetlenmiþtir. Enformasyon teknolojilerinin ürünü olan sývý mimarlýkta bedenin, mekâný sadece izleyen, kullanan, algýlayan olmadýðý belirlenmiþtir. Bedenin, ayný zamanda mekâný etkileyen, deðiþtiren, bozan, yeniden þekillendiren olduðu sonucuna ulaþýlmýþtýr.

Anahtar Kelimeler: Mimarlýk, Mekân, Tasarým, Mimari Tasarým, Sývý Mimarlýk, Enformasyon Teknolojileri.