SUBMISSIONS

SUBMISSION DETAIL

Ahmet Levent HAMAVÝOÐLU
 


Keywords:



MÝMARLIKTA SANAL GERÇEKLÝÐÝN ÝNSANLAR ÜZERÝNDEKÝ DUYUSAL VE ALGISAL ETKÝLERÝ
 
Günümüzde mimarlýk biliþim, teknoloji, bilgisayarlar ve yeni donanýmlar sayesinde insanlarý tasarýmýn baþladýðý noktadan uygulamanýn son bulduðu noktaya kadar tam entegre ve interaktif bir þekilde projelerin içine girebildikleri, yaþayabildikleri ve müdahil olabildikleri bir bilim dalý haline gelmiþtir. Mimari proje olgusu artýk sadece insanlara sunulabilen, gerekli dökümantasyon ve çizimlerin ýþýðýnda üzerinde tartýþýlabilen bir durum olmaktan çýkmýþ. Biliþimin ve teknolojinin getirdikleriyle birlikte artýk tamamiyle içine girilebilen, deneyimlenebilen, hissedilebilen, dokunulabilen bir atmosfer haline gelmiþtir. Her insan alacaðý arabanýn, giyeceði ayakkabýnýn ve hatta takacaðý gözlüðün bile hissettirdiklerini merak ederken, algýsal ve duyusal açýdan deneyimlemek isterken neden içinde yaþayacaðý projenin insan ölçeðinde kendisine neler hissettireceðini deneyimleyemesinki? Teknolojik geliþmelerin artmasý ile bilgisayar teknolojileri tasarým sürecinde yer almaya baþlamýþ ve bu durum tasarým ortamlarýnda sayýsal deðiþimleri ve yenilikleri getirmiþtir. Bu deðiþim ve geliþim tasarým sürecinde bilgisayar teknolojilerinde kullanýlan yazýlým ve donanýmlarýn önemini arttýrmýþtýr. Kullanýlan yazýlým ve donanýmlarýn çoðalmasý ile yeni soyut tasarým olanaklarý ortaya çýkmaya baþlamýþtýr. Ortaya çýkan bu yeni yaklaþýmlardan biri de sanal gerçeklik teknolojisidir (Baratoff ve Blanksteen, 2006). Latince kökeni “virtualis” olan “sanallýk” gerçek dünyada var olmayan fakat bazý donaným ve yazýlýmlar aracýlýðý ile varlýðý hissedilebilen þeyler için kullanýlmaktadýr. Sanal çevre, dört boyutlu cad, etkileþimli üç boyut gibi benzer terimlerde kullanýlan sanal gerçeklik: bilgisayar ile oluþturulan bir ortamda, sanal olmasýna raðmen karþýlýklý etkileþim ve iletiþim olanaðý saðlayan ve gerçekte var algýsý oluþturan bir benzetim modelidir (Bayraktar, 2007: 3). Sanal gerçeklik, çeþitli donaným ve yazýlýmlar aracýlýðý ile tasarýmcýnýn üç boyutlu deneyim yaþadýðý uygulamalar olarak tanýmlanýr. Tasarým sürecinde iki boyutlu çizimlerin üç boyutlu sanal dünya da var olmasýn ve bu yarattýðýmýz sanal alemde dolaþabilme fýrsatý sunmaktadýr. Bu teknoloji sayesinde mekân yeniden yorumlanmýþ ve mekâný tasarlama sürecinde ortaya çýkabilecek sorunlarýn kýsa sürede çözülmesine olanak saðlanmýþtýr. Bu doðrultuda mekân tasarýmýnda sanal gereklik alanýnda yapýlan çalýþmalarýn artmasý ve güçlenebilmesi için bu alanda yapýlacak çalýþmalara ihtiyaç duyulmaktadýr. Ýþte bu baðlamda teknoloji olarak ve dünyadaki sektörel kabul edilirliði açýsýndan Sanal Gerçekliðin (Virtual Reality) insanlar üzerindeki duyusal ve algýsal etkilerini incelemek, mimari olarak sanal ile gerçeðin ne denli örtüþtürülebileceðini deneyimlemek ve insanlara neler hissettirip ne tepkiler alýnabileceðini görmek adýna tez konusu olarak Mimarlýkta Sanal Gerçekliðin Ýnsanlar Üzerindeki Duyusal ve Algýsal Etkileri belirlenmiþtir. Tez çalýþmasýnýn birinci bölümünde literatür araþtýrmalarýna yönelik bilgiler verilmiþ, tezin amacý açýklanmýþ ve tezin hipotezi yazýlmýþtýr. Tez çalýþmasýnýn ikinci bölümünde Sanal Gerçeklik nedir?Sorusunun detaylý açýklamasýna deðinilmiþ, sanal gerçekliðin tarihçesi anlatýlmýþ, hangi sektörlerde kullanýldýðýna dair bilgiler verilmiþ, sanal gerçeklik denince öne çýkan sektörün lider firmalarýnýn donanýmlarý incelenmiþ ve sanal gerçeklik ile ilgili çalýþmalarýn yapýlabildiði yazýlýmlar hakkýnda bilgiler verilmiþtir. Tez çalýþmasýnýn üçüncü bölümünde ise Master_D103 interaktif VR Uygulamasý oluþturulmuþtur. Bu uyugulamanýn nasýl baþladýðý , nasýl yol katettiði, hangi donaným ve yazýlýmlara ihtiyaç duyduðu konularýnda detaylý bilgiler sunulmuþtur.Etap etap uygulamanýn oluþturulduðu tüm yazýlýmlardan þekiller eklenerek özet mahiyetinde anlatýmý yapýlmýþtýr.Kullanýlan donanýmlarýn nasýl bir araya getirilebildikleri anlatýlmýþ, bu donanýmlara iliþkin kýsa bilgilendirici ve özetleyici anlatýmlar yapýlmýþtýr. Son olarak Master_D103 Ýnteraktif VR uygulamasýnýn üç farklý akademik denek grubuna denettirilmesi ve akabinde yapýlan anketler ile elde edilmiþ istatistiksel bilgiler detaylý bir þekilde göz önüne serilmiþtir. Sonuç olarak sanal gerçeklik nedir sorusuna iliþkin bilgiler ve tarihçesiyle baþlayan , bu konuyla ilgili gerek donaným gerek yazýlým olarak güncel birçok bilgi verilerek detaylandýrýlmýþ.Ardýndan teze konu olan Mimarlýkta Sanal Gerçekliðin Ýnsanlar Üzerindeki Duyusal ve Algýsal Etkilerini incelemek üzere yapýlan Master-D103 Ýnteraktif VR Uygulamasý ile çýkarýmlar elde edilmiþ ve serim yapýlarak istenilen konu incelenmiþtir.

Anahtar Kelimeler: Sanal Gerçeklik , Mimarlýk , Teknoloji