SUBMISSIONS

SUBMISSION DETAIL

Ayþegül ÇELTEKLÝGÝL, Esra GÝRGÝN
 


Keywords:



ONTARÝO’DA AYKIRI BÝR KATMAN: ROYAL ONTARÝO MÜZESÝ
 
Günümüz kentleþme sürecinde ülke sýnýrlarýný tanýmayan metropoller birbirleri ile sürekli bir iletiþim ve yarýþ halindedir. Kendi geçmiþlerine ve alt yapýlarýna yaslanan metropoller özgün özelliklerini, tarihi dokularýný ve yapýlarýný ön plana çýkararak geleceðe uzanmaya çalýþmaktadýr. Bu kent yarýþýnda çaðdaþ ihtiyaçlara göre geliþim gösteren tarihi yapýlar çeþitli eklerle kullaným potansiyellerini artýrmaktadýr. Tarihi yapýlara ek tasarlanýrken, tasarýmcý ekin yapý ile kurduðu iliþki kadar kent ile kurduðu iliþkiyi de analiz etmelidir. Tasarýmcýnýn doðal ve yapýlý çevreyi, kent katmanlarýný, kentin tarihsel dönüþümünü, sosyolojik ve morfolojik durumu analiz ettikten sonra baðlama uygun kararlar almasý kentsel sürekliliðin korunmasý için büyük önem arz etmektedir. Mimarlýk literatüründe tarihi yapýlarda ek tasarýmý üzerine yapýlan çalýþmalar, çoðunlukla yapý- ek iliþkisi, strüktür, malzeme ve form üzerine odaklanmýþtýr. Bu çalýþma kent morfolojisini doðrudan etkileyen ek yapýlarýn kentsel süreklilik ve baðlamla iliþkisini Royal Ontario Müzesi (Royal Ontario Museum) örneði üzerinden ele alacaktýr. 1914 yýlýnda inþa edilen Royal Ontario Müzesi (ROM) günümüze kadar üç defa ek yapý ile geniþletilmiþtir. 2007 yýlýnda Daniel Libeskind tarafýndan tarihi yapý için tasarlanan dekonstrüktivist ek, aykýrý tasarýmýyla mimarlýk yazýnýnda tartýþmalara neden olmuþtur. Bu çalýþmada Royal Ontario Müzesi’nin Ontario kent sürekliliði ile iliþkisi Ontario’nun farklý dönem plan ve haritalarýnýn üst üste çakýþtýrýlmasý (kartografik yöntem) ile okunmuþ, yapýnýn farklý dönemlerde aldýðý eklerin baðlamla kurduðu iliþki deðerlendirilmiþtir. ORCID NO: 0000-0002-1561-0093, 0000-0002-0774-0891

Anahtar Kelimeler: Tarihi Yapýda Çaðdaþ Ek Tasarým Yaklaþýmý, Baðlam, Royal Ontario Müzesi, ROM